Zdjęcie nagłówkowe do artykułu ostroga piętowa

Co to jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa jest to patologiczna zmiana przyczepu rozcięgna podeszwowego do kości piętowej. Miejsce to staje się kostną naroślą i nosi miano zwyrodnienia, któremu często towarzyszy stan zapalny. Ostrogę piętową często nazywamy, zapaleniem rozcięgna podeszwowego. Ujmując bardziej precyzyjnie boli nas stan zapalny a nie sama ostroga czyli nadbudowana kostna struktura.

Jak powstaje ostroga piętowa?

Zbyt duże napięcie tegoż rozcięgna powoduje „odrywanie się” jego cienkich włókienek od kości. W tym miejscu powstaje mikrouraz i blizna. Proces ten można śmiało określić jako „przebudowa” tkanki miękkiej w tkankę kostną. Trwa to niekiedy latami i wynika ze zbyt dużego napięcia całej taśmy mięśniowo-powięziowej tylnej (więzadla krzyżowo guzowego, mięśni kulszowo-goleniowych, trójgłowego łydki oraz ścięgna Achillesa).

Jakie są objawy ostrogi piętowej?

W początkowym okresie jest to duża tkliwość pięty od strony podeszwowej. Następnie może się przerodzić w ból całej pięty oraz podeszwy stopy. Maskowanie takiego objawu lekami przeciwļbólowymi może wywołać stan przewlekły, który zapewne doprowadzi do zaburzeń mechaniki chodu i spowoduje problemy z poruszaniem się.

Dlaczego tak się dzieje?

Dlatego, że większość czasu siedzimy! Siedzimy za biurkiem, w samochodzie, przed telewizorem co bardzo przeciąża kręgosłup i obciąża miednicę. Pozycja siedząca jest dla naszego ciała bardzo niekorzystna, mięśnie, więzadła ulegają przykurczeniu i słabną a ich napięcie spoczynkowe wzrasta. Najprawdopodobniej jest to najważniejsza przyczyna powstawania tego typu patologii.

Jakie są inne przyczyny powstawania przeciążeń stopy?

• siedzący tryb życia
  • zaburzona mechanika chodu
  • nadwaga
  • złe obuwie
  • nierównowaga w miednicy

Jak leczymy stan zapalny i ostrogę piętową?

W stanie ostrym leczymy miejsce bólowe poprzez zimnolecznictwo i odciążanie stopy. Często stosuje się również niesterydowe leki lub maści przeciwzapalne. Niestety jest to tylko leczenie objawu a nie przyczyny. Ważniejszym elementem terapii jest praca z przeciążonym łańcuchem mięśniowo-powięziowym. Takimi sprawami zajmuje się wykwalifikowany terapeuta manualny, który nie tylko usunie przyczynę ale wyedukuje cię jak zapobiegać powstawaniu takim schorzeniom. Znormalizowanie przeciążonych tkanek miękkich, równowaga w miednicy to zadania dla fizjoterapeuty a nie dla lekarza!

Co ode mnie?

Znowu idziemy w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Ruch naprawdę jest lekarstwem na wiele zła. Dlatego im mniej będziesz siedzieć tym lepiej dla ciebie. Równie dobrze jest pochodzić boso lub skorzystać z refleksoterapii. Zadbaj samemu o swoją stopę.

Filip Olejnik

magister fizjoterapii