Agnieszka Olejnik

Co to takiego zaburzenia SI?

Integracja sensoryczna w potocznym języku mówiąc, jest to prawidłowe współdziałanie i funkcjonowanie wszystkich zmysłów człowieka, aby jego rozwój przebiegał i funkcjonował prawidłowo. Zaburzenia pracy jednego ze zmysłów powodują zakłócenie funkcjonowania całego organizmu. Terapię tego typu zaburzeń nazywamy procesem integracji sensorycznej (terapia SI).

Jak wygląda terapia integracji sensorycznej?

Jest to długotrwały proces, który trwa nawet kilka lat. Zajęcia prowadzone są w specjalnie przygotowanej sali, której wyposażenie wpływa na rozwój sensoryczny dziecka. Domeną tych ćwiczeń jest kreatywność i pomysłowość terapeuty aby pozytywnie wpłynąć na zaburzenia dziecka.

Doświadczony terapeuta SI i fizjoterapeuta widzi jeszcze więcej?

Zaburzenia sensoryczne to nie jedyny problem, który dostrzegam u dzieci, które trafiają do mojej kliniki. Coraz częściej zauważam wady postawy, złe wzorce ruchowe ale również zaburzenia emocjonalne. Jako terapeuta manualny pracuję metodami holistycznymi, które nierozerwalnie łączą emocje z aparatem ruchu. Za każdym razem ćwiczenia ruchowe wspieram techniką czaszkowo-krzyżową, którą stosuje w celu równoważenia działania układu nerwowego.

Co to jest technika czaszkowo-krzyżowa?

Terapia Czaszkowo-Krzyżowa (terapia C-S) to nieinwazyjna metoda leczenia wywodząca się z osteopatii. Jej fundamentem jest praca nad przywróceniem właściwej cyrkulacji płynu mózgowo - rdzeniowego.Terapeuta delikatnym dotykiem bada przepływ tego płynu a miejsca zaburzone zostają znormalizowane odpowiednimi technikami. W ten sposób uruchomione zostają ukryte w każdym organizmie pokłady samoleczenia. Terapia SI i C-S świetnie się uzupełniają i dają pozytywny efekt.

Co z wadami postawy?

Z doświadczenia, które mam mogę stwierdzić, że wady postawy są często wtórne, wywołane przez objaw pierwotny i towarzyszące temu emocje. Dla zobrazowania posłużę się przykładem 7 letniej dziewczynki, mojej pacjentki.

Została ona skierowana na SI przez psychologa z powodu problemów szkolnych (problemy logopedyczne, manualne i bardzo duża wrażliwość emocjonalna-płaczliwa, nieufna, tęskniąca za mamą). Podczas rozmowy z rodzicami potwierdziły się wszystkie wcześniejsze opinie psychologa i nauczycieli. W Reha Clinic dziewczynka cały czas była „wklejona” w mamę i ani razu nie podniosła wzroku na mnie, o zabawie nawet nie było mowy. Dodatkowo zdiagnozowałam u Małej skoliozę piersiową.

Zaburzenia SI pierwotne i wtórne?

Z wywiadu z mamą dowiedziałam się o ciężkim porodzie czego efektem było cesarskie cięcie, choć Mała zdobyła 10 pkt w skali Apgar. Według mnie właśnie ta sytuacja miała wpływ na rozwój dziewczynki. Obniżone napięcie mięśniowe, mała świadomość czucia swojego ciała, emocjonalność (…) mają wpływ na naszą sylwetkę. Brak umiejętności korygowania swojej postawy, brak czucia głębokiego - propriocepcji, niska samoocena, są czynnikami pierwotnymi, które według mnie wpływają na powstawanie innych zaburzeń np. wady postawy.

Jak to leczyć?

Oczywiście należy pracować zarówno ze skoliozą i wadami postawy, ale należy na nie patrzeć, nie jak na przyczynę tylko jak na objaw. Dziś często opisuje się skoliozy, że są pochodzenia idiopatycznego, czyli niewiadomego, ale czy ktoś się odważy powiedzieć, że skolioza, plecy okrągłe lub koślawe kolana powstały na skutek trudnego porodu? Emocji? Emocji które matka przeżywała w czasie ciąży, lub w czasie porodu! Obawiam się, że takie pytania jeszcze długo zostaną bez odpowiedzi. Terapia holistyczna traktująca ciało i umysł jako spójną, nierozerwalną całość daje zakładane efekty bo leczy przyczynę i objaw.

Co ode mnie?

Jako mama, terapeuta Si i fizjoterapeuta wiem, że wsparcie emocjonalne ma ogromne przełożenie na rozwój ruchowy i odwrotnie. Rodzice, chwalcie i wspierajcie swoje dzieci zarówno emocjonalnie jak i ruchowo - „dzieci się nie wychowuje z dziećmi się jest”.

Agnieszka Olejnik

magister fizjoterapii
terapeuta SI, terapeuta C-S