Reha Clinic - Wszystko o wypadaniu dysku

Dyskopatia. Co to jest dysk?

Dysk zbudowany jest z wody i jest strukturą włóknistą kolagenowo elastynową, którego celem jest amortyzacja kręgów kręgosłupa. W skład dysku wchodzi pierścień włóknisty oraz jądro miażdżyste, obydwie te składowe są nieunerwione oraz nieukrwione.

Po co nam dysk?

Dysk spełnia przede wszystkim funkcję amortyzującą. Jest to galaretowaty pierścień działający jak poduszka pomiędzy naszymi kręgami. Im jest on bardziej uwodniony tym przestrzenie międzykręgowe są większe, niestety z wiekiem tracimy wodę i przestrzenie się zmniejszają. W momencie ruchu, jądro miażdżyste przesuwa się wewnątrz pierścienia, który jeszcze bardziej amortyzuje nasze kręgi.

Jak to działa?

Ruchy jądra miażdżystego są uzależnione od ruchu kręgosłupa np. przy skłonie w przód jądro przesuwa się w tył. Dokładnie odwrotnie jest przy skłonie w tył. Dlatego, niektóre ruchy i słaba jakość pierścienia mogą spowodować dyskopatię.

Co to jest dyskopatia?

To stan jakości pierścienia włóknistego z przerwaniem jego struktury. Jądro miażdżyste tak mocno napiera na ściany pierścienia, że potrafi je przerwać. Mówimy wtedy o wypuklinie jądra (jądro przebiło ścianę, ale nie rozerwało jej). Jeżeli doszło do przerwania ściany (jądro rozerwało pierścień) jądro wypłynęło poza pierścień, mówimy o przepuklinie jądra miażdżystego.

Co to jest konflikt korzeniowo-dyskowy?

Jeżeli w przypadku rozerwania pierścienia włóknistego, jądro wypłynęło może natrafić na korzeń nerwowy i go podrażniać. Mówimy wtedy o konflikcie korzeniowo dyskowym. Sama wypuklina również może podrażniać korzenie nerwowe, stan taki przyszło nam nazywać korzonkami. Jeżeli wypuklina  drażni nerw kulszowy, mówimy wtedy o rwie kulszowej.

Jak się leczy konflikt korzeniowo dyskowy?

W każdym zabiegu manualnym, chiropraktycznym, osteopatycznym, manualnym chodzi o normalizację tkanek, doprowadzenia do rozluźnienia zbyt napiętych struktur i wzmocnienia osłabionych. Na problem należy spojrzeć jednak trochę szerzej, kompleksowo.

Co to znaczy praca kompleksowa?

Praca kompleksowa to praca z objawem i z przyczyną. To proces z normalizacją; stawu, więzadła, mięśnia ale i wzorca ruchowego czy myślowego, który taki objaw wywołał. Jest to często dużo cięższa praca ze złymi nawykami, niż praca z samym objawem.

Co z nastawianiem kręgosłupa?

Dzisiejsza terapia manualna wywodzi się z medycyny ludowej. Wtedy stosowano tz kręgarstwo, później chiropraktykę, aż do dzisiejszej terapii manualnej. Czas ten nauczył terapeutów aby pracować na zasilaniu, a nie tylko na objawie. Samo krychnięcie „nastawienie” w stawie nie jest wystarczającym zabiegiem i wystarcza na krótki okres czasu. Często słyszę od pacjentów: „Przecież to pomaga, chodzę tam regularnie”

Co ode mnie?

Rzut dyskiem – jest jedną z konkurencji lekkoatletycznych polegającą na rzucie dysku o wadze 1kg dla kobiet i 2kg dla mężczyzn. Rzut odbywa się siłą własnych mięśni w specjalnie wyznaczonym polu. Jest to jedyny moment kiedy dysk wypada i to z ręki.

Filip Olejnik

magister fizjoterapii